15 CZERWCA

SOBOTA, Dzień powszedni
albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę

EWANGELIA - Mt 5, 33-37 (Zakaz przysięgania)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Słyszeliście, że powiedziano przodkom: “Nie będziesz fałszywie przysięgał”, “lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi”. A Ja wam powiadam: Wcale nie przysięgajcie, ani na niebo, bo jest tronem Bożym; ani na ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego; ani na Jerozolimę, bo jest miastem wielkiego Króla. Ani na swoją głowę nie przysięgaj, bo nie możesz nawet jednego włosa uczynić białym albo czarnym.
Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi».

MEDYTACJA

Jezus nakazuje swoim uczniom, by unikali fałszywych przysiąg. Wskazuje, że bezpośrednie przyrzekanie na niebo, ziemię, Jerozolimę czy własne życie, jest bezcelowe. Jego nauka koncentruje się na uczciwości, w której chrześcijanie powinni być przede wszystkim wiarygodni, bez konieczności składania osobistych deklaracji...

Chrystus podkreśla świętość Boga Ojca. Wzywa do skromności i pokory w wyrażaniu zobowiązań. Zachęca do prostoty życia. Jego nauka koncentruje się na tym, aby słowa były wyrazem prawdziwego zamiaru...

Jezus wskazuje, że wszystko co niszczy pokorę, pochodzi od złego. Czystość naszych myśli, dziecięca prostota, znajdują wyraz w szlachetnym pragnieniu bycia z braćmi i siostrami, nigdy ponad nimi...

Znamy sytuacje, w których jesteśmy zobowiązani do złożenia przysięgi. Jezus nie neguje potrzeby złożenia przysięgi w tego typu okolicznościach. Chodzi mu raczej o wystrzeganie się przysięgi w codziennych relacjach międzyludzkich, które powinny być naznaczone zaufaniem. Gdyby tutaj wkroczyła konieczność przysięgania, mogłoby to świadczyć, że w relacjach tych zagubiliśmy poszanowanie prawdy i już nie możemy sobie ufać...

"Wcale nie przysięgajcie" (Mt 5, 34) oznacza: bądźcie prostolinijni a przez to wiarygodni. Przez to każdy zrozumie, że w naszej mowie 'tak' zawsze oznacza 'tak' a 'nie' zawsze oznacza 'nie'...

Fałszywa przysięga to niekoniecznie kłamstwo, ale wypowiedzi z powoływaniem się na autorytet Boga, czy składanie ‘obietnic na wyrost’. To nie tylko słabość ludzi czasów Chrystusa. Już w Starym Testamencie prorocy piętnowali takie praktyki, a dzisiaj ‘pozory’ życia duchowego są bolączką wielu...

Jesteśmy zachęcani w kontekście religijnym do uciekania od pozorów. Jezus wzywa nas, byśmy byli prostolinijni: ‘tak, tak; nie, nie’. Jest to zachęta do cenienia bardziej osądu własnego sumienia nad opiniami innych i przywracanie właściwej miary w zwracaniu uwagi na ‘osąd ludzki’...

Słowa mają swoje znaczenie i wagę. Dlatego prostolinijność i prawdomówność świadczą o wielkiej cnocie. Chronią nas też przed wpadnięciem w sidła złego. Szatan jest nazywany ojcem kłamstwa, dlatego prostota i jasność są tarczą obronną przed nim...

Gdy poważnie podchodzimy do naszego chrześcijaństwa, dając się przemieniać Bogu i żyjąc przykazaniami miłości i dekalogiem, nieraz staniemy w sytuacji jasnego opowiedzenia się po stronie Boga. Chodzi o ważne wybory. Najczęściej nasze opowiedzenie się po stronie wartości ewangelicznych nie będzie zrozumiane. Jednak to przede wszystkim przez sposób życia, a czasem i przez Słowo, możemy pokazać, że należymy do Boga...

Jezus kontynuuje swoje Kazanie na Górze, mówiąc o prawdomówności. Wzywa swoich uczniów, także i nas, abyśmy byli wiarygodni bez potrzeby składania przysiąg. Wzywa do prostoty i uczciwości w mowie, by nasze 'tak' zawsze znaczyło 'tak', a 'nie' znaczyło 'nie'. To wezwanie do autentyczności i przejrzystości naszych słów...

Wiara wymaga od nas, byśmy byli godnymi zaufania, by nasze słowa były zgodne z naszymi czynami, a obietnice były dotrzymywane. Jezus sugeruje, że przysięgi nie są potrzebne, jeśli jesteśmy ludźmi prawdy. Prawdomówność nie potrzebuje dodatkowych zapewnień...

Słowo Boga sprawia to, co oznacza. Takim samym terminem opisywana jest w Biblii mowa człowieka. To zobowiązuje. Przysięga na jakiś przedmiot lub osobę, to poszukiwanie zewnętrznego oparcia dla swoich deklaracji...

Bóg w Biblii przysięga na Siebie, czyli akcentuje wiarygodność swojego słowa. Jezus zwraca uwagę na logikę podporządkowywania sobie przez człowieka, jako gwarancji wypowiedzi, rzeczywistości, na które nie mamy wpływu, nad którymi nie posiadamy kontroli...

Jezus wskazuje, że wystarczy, gdy będziemy myśleli o tym, co mówimy. To potrafimy, bo jesteśmy stworzeniem rozumnym, na obraz i podobieństwo Boga,
a pierwsze nasze ukierunkowanie, tęsknota, jest z głębi serca ku Bogu...

...Jezu, proszę o serce wolne od wszelkiego fałszu i głębokie umiłowanie prawdy... Proszę o łaskę przywracania wagi słowom i myślom, które się we mnie pojawiają... Dziękuję, że uznajesz wszystkich 'za godnych swojej bezinteresownej miłości'...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Weekday
or the memory of the Blessed Virgin Mary on Saturday

GOSPEL - Mt 5, 33-37 (Prohibition of swearing)

Jesus said to his disciples:
"You have heard that it was said to your fathers: 'You shall not swear falsely,' but you shall fulfill your oath to the Lord. But I say to you, Do not swear at all, neither by heaven, for it is the throne of God; nor to the earth, for it is His footstool; nor against Jerusalem, for it is the city of the great King. Neither swear by your head, for you cannot make even one hair white or black.
Let your speech be: Yes, yes; no no. And what is more comes from the evil one."

MEDITATION

Jesus commands his disciples to avoid false oaths. He points out that making direct promises on heaven, earth, Jerusalem or one's own life is pointless. His teaching focuses on honesty, in which Christians should be above all trustworthy, without having to make personal declarations...

Christ emphasizes the holiness of God the Father. It calls for modesty and humility in expressing commitments. Encourages simplicity of life. His teaching focuses on making words express true intention...

Jesus points out that everything that destroys humility comes from the evil one. The purity of our thoughts, childlike simplicity, find expression in the noble desire to be with our brothers and sisters, never above them...

We know situations in which we are obliged to take an oath. Jesus does not deny the need to take an oath in these types of circumstances. Rather, he means avoiding oaths in everyday interpersonal relationships, which should be marked by trust. If the need to swear came into play here, it could indicate that we have lost respect for the truth in these relationships and we can no longer trust each other...

"Do not swear at all" (Mt 5:34) means: be straightforward and therefore trustworthy. Thanks to this, everyone will understand that in our speech 'yes' always means 'yes' and 'no' always means 'no'...

A false oath is not necessarily a lie, but statements referring to God's authority or making 'exaggerated promises'. This is not only the weakness
of the people of Christ's time. Already in the Old Testament, the prophets condemned such practices, and today the 'appearance' of spiritual life is a problem for many...

We are encouraged in a religious context to escape appearances. Jesus calls us to be straightforward: 'yes, yes; no no'. This is an encouragement to value the judgment of one's own conscience over the opinions of others and restores the proper measure in paying attention to 'human judgment'...

Words have meaning and importance. Therefore, straightforwardness and truthfulness are a sign of great virtue. They also protect us from falling into the trap of the evil one. Satan is called the father of lies, therefore simplicity and clarity are a defensive shield against him...

When we take our Christianity seriously, allowing ourselves to be transformed by God and living the commandments of love and the Decalogue, we will often find ourselves in a situation of clearly choosing God's side. These are important choices. Most often, our choice of evangelical values ??will not be understood. However, it is primarily through the way we live, and sometimes also through the Word, that we can show that we belong to God...

Jesus continues his Sermon on the Mount by talking about truthfulness. He calls his disciples, including us, to be trustworthy without the need to take oaths. It calls for simplicity and honesty in speech, so that our 'yes' always means 'yes' and 'no' means 'no'. This is a call for authenticity and transparency in our words...

Faith requires us to be trustworthy, for our words to be consistent with our actions, and for our promises to be kept. Jesus suggests that oaths are not necessary if we are people of truth. Truthfulness does not need additional assurances...

The Word of God does what it means. The same term is used to describe human speech in the Bible. This obliges. Taking an oath on an object or person
is a search for external support for one's declarations...

In the Bible, God swears by himself, which means he emphasizes the credibility of his word. Jesus draws attention to the logic of man's subordination,
as a guarantee of expression, to realities over which we have no influence and over which we have no control...

Jesus indicates that it is enough if we think about what we say. We can do this because we are a rational creature, in the image and likeness of God, and our first orientation, longing, is from the depths of our hearts towards God...

...Jesus, I am asking for a heart free from all falsehood and a deep love of truth... I am asking for the grace to restore the importance of the words
and thoughts that appear in me... Thank you for considering everyone 'worthy of your selfless love'...

 

 

 

 

Flag Counter