31 LIPCA
ŚRODA, Wspomnienie św. Ignacego z Loyoli, prezbitera EWANGELIA - Mt 13, 44-46 (Przypowieści o skarbie i perle) Jezus powiedział do tłumów: MEDYTACJA Królestwo niebieskie, czyli działanie Boga, Jezus porównuje do ukrytego skarbu. Człowiek, który je odkrywa, robi to warstwa po warstwie, wydobywając Królestwo niebieskie, czyli miłość, Jezus porównuje do pięknej perły. Człowiek, który jej poszukuje, wykazując się doświadczeniem i wrażliwością, precyzyjnie Królestwo niebieskie, czyli relację z Bogiem, Jezus obrazuje za pomocą dwóch sytuacji. Obie osoby z przypowieści podejmują decyzję, aby nabyć coś cennego. Warunkiem podjęcia dobrej decyzji jest wewnętrzna wolność, a jej znakiem – pocieszenie duchowe. Właśnie prawdziwa wolność i duchowa radość są dwoma sposobami, którymi Bóg mówi do nas... Posiadanie upragnionego skarbu rzuca w kąt wszystko inne. W praktyce osoby dotknięte przez Boga są tak uszczęśliwione Jego miłością, że gotowe są zostawić wszystko i pójść za Nim... Naszym skarbem jest rzeczywistość, której bezgranicznie poświęcamy swój czas, uwagę, siły i środki materialne. Za posiadanie skarbu jesteśmy gotowi dużo zapłacić... "Gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje" (Mt 6, 21). Św. Augustyn naucza, że gdy Bóg jest na pierwszym miejscu, wtedy wszystko inne jest poukładane... Jezus mówi do swoich naśladowców o Królestwie Bożym. Ono jest ofiarowane wszystkim za darmo. Trzeba jednak spełnić pewne warunki, aby go doświadczyć. Zrezygnowanie ze wszystkiego, ubóstwo w naśladowaniu Pana nie ma charakteru ‘stoickiego’. Jego motywem nie jest idea a osoba, miłość do Niego. Bez osobistej więzi ze Zbawicielem, ubóstwo staje się cierpiętnictwem, a nie ofiarą ‘większej wartości’... Ubóstwo nie jest celem, ale sposobem na bycie w pełnej łączności z Panem, nie rozdrabnianiem się. Jest byciem skoncentrowanym na naśladowaniu Jezusa ubogiego i sługi wszystkich. To nas upodabnia do Niego... Mateusz w Ewangelii umieszcza siedem przypowieści z rzędu. Czytamy dziś dwie: o skarbie i o perle. W starożytności skarby, pieniądze zakopywano w ziemi, bo nie było banków. Przechowywane były w glinianych stągwiach lub garnkach... Człowiek z przypowieści, aby mieć oficjalnie na własność skarb, który nie należy do niego, musi nabyć ziemię, w której jest on ukryty. Podejmuje ryzyko, bo sprzedaje wszystko, co posiada, idzie dokonać transakcji... Symbolicznym skarbem dla człowieka jest wiara w Boga, relacja z Nim. Tak samo z perłą. Kupiec ryzykuje wszystko, aby ją posiąść, a potem być może zarobić na jej sprzedaży. Tym skarbem, drogocenną perłą, jest mądrość płynąca z wiary, bo perła wówczas była symbolem mądrości... Jezus ukazuje, że elementem życia chrześcijańskiego jest zmaganie się o wiarę, o relację z Nim. O poważne jej traktowanie, jako bogactwo, a nie jako udrękę. Czasem będziemy stawać przed trudnym wyborem: wierność Bogu czy wyższe stanowisko, większa władza, większy sukces. Obyśmy wybierali Boga... Czasem wierność Bogu dużo nas kosztuje. Zaryzykować trzeba. Pójść dalej niż byśmy chcieli... Czasem Boże słowo mówi coś, czego nie chcemy usłyszeć. Budzi w nas opór, wydaje się chybiać celu. Chybiać naszych celów... Nawet w naszej klęsce Bóg nas nie opuści, nie porzuci nas w naszej niemocy, poczuciu odrzucenia, wstydzie. Możemy pełnić Jego misję i tu - w powikłaniu własnego życia, na krętej ścieżce, jęcząc... Jezus odzywa się do nas jak do przyjaciół, wybranych. I trzeba pójść dalej, powiedzieć wszystko, zweryfikować swój cel... Bóg po grzechu pierworodnym nie porzuca człowieka, ale go szuka. Woła: 'Adamie, gdzie jesteś?'. A kiedy znajduje Adama i Ewę, oni wstydzą się i boją, bo nie wierzą już w swoją wartość... Obraz królestwa Bożego pokazany w dzisiejszym fragmencie Ewangelii przypomina ten z Księgi Rodzaju. Kupiec szuka drogocennych pereł. Można pomyśleć, że kupcem jest Bóg, perłami jesteśmy my, a królestwo Boże to przestrzeń wiary, w której Bóg stara się ukryć swoje perły. Wiara jest jak skarbiec, w którym przechowywane są najszlachetniejsze cechy człowieczeństwa, pobudzające nas do czynienia dobra... ...Jezu, proszę o wewnętrzną hojność i wielkoduszność w szukaniu i znajdywaniu woli Bożej... Proszę o łaskę skoncentrowania na Tobie ubogim i słudze wszystkich... Dziękuję za wolność od przywiązań i posiadania, która otwiera mnie na Boga... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ WEDNESDAY, Memorial of St. Ignatius of Loyola, priest GOSPEL - Mt 13, 44-46 (Parables of the Treasure and the Pearl) Jesus said to the crowds: MEDITATION Jesus compares the kingdom of heaven, or the action of God, to a hidden treasure. The man who discovers it does so layer by layer, extracting from Jesus compares the kingdom of heaven, or love, to a beautiful pearl. A person who seeks it, demonstrating experience and sensitivity, precisely and carefully examines each pearl he takes in his hand. This is the second rule of spiritual life. The difference between true love and its counterfeits is like the subtle differences in the shades of pearls' shine... Jesus illustrates the kingdom of heaven, or the relationship with God, using two situations. Both people in the parable make a decision to acquire something valuable. The condition for making a good decision is inner freedom, and its sign is spiritual consolation. True freedom and spiritual joy are two ways Having the desired treasure throws everything else to the side. In practice, people touched by God are so happy with His love that they are ready to leave everything and follow Him... Our treasure is the reality to which we devote our time, attention, strength and material resources without limit. We are ready to pay a lot for having treasure... "Where your treasure is, there your heart will be also" (Mt 6:21). St. Augustine teaches that when God is first, then everything else is in order... Jesus speaks to his followers about the Kingdom of God. It is offered to everyone for free. However, certain conditions must be met to experience it. Giving up everything, poverty in imitating the Lord is not 'Stoic' in nature. Its motive is not an idea but a person, love for Him. Without a personal bond with the Savior, poverty becomes suffering, not a sacrifice of 'greater value'... Poverty is not a goal, but a way to be in full communion with the Lord, not to fragment oneself. It is being focused on imitating Jesus, the poor Matthew places seven parables in a row in the Gospel. Today we read two: about the treasure and about the pearl. In ancient times, treasures, money were buried in the ground because there were no banks. They were kept in clay jars or pots... The man in the parable, in order to officially own a treasure that does not belong to him, must acquire the land in which it is hidden. He takes a risk because he sells everything he owns, goes to make a transaction... The symbolic treasure for man is faith in God, a relationship with Him. The same with the pearl. The merchant risks everything to possess it, and then perhaps make money by selling it. This treasure, the precious pearl, is the wisdom that comes from faith, because the pearl was a symbol of wisdom at that time... Jesus shows that an element of Christian life is the struggle for faith, for a relationship with Him. To treat it seriously, as wealth, and not as torment. Sometimes we will face a difficult choice: faithfulness to God or a higher position, greater power, greater success. May we choose God... Sometimes faithfulness to God costs us a lot. We have to take risks. Go further than we would like... Sometimes God's word says something we do not want to hear. It arouses resistance in us, it seems to miss the mark. To miss our goals... Even in our defeat, God will not abandon us, he will not abandon us in our powerlessness, feeling rejected, shame. We can fulfill His mission here too - Jesus speaks to us as to friends, chosen ones. And you have to go further, say everything, verify your goal... After original sin, God does not abandon man, but seeks him. He calls out: 'Adam, where are you?'. And when he finds Adam and Eve, they are ashamed The image of the kingdom of God shown in today's Gospel passage resembles that from the Book of Genesis. A merchant is looking for precious pearls. One might think that the merchant is God, we are the pearls, and the kingdom of God is a space of faith in which God tries to hide his pearls. Faith is like ...Jesus, I ask for interior generosity and magnanimity in seeking and finding the will of God... I ask for the grace to concentrate on You, the poor and the servant of all... Thank you for the freedom from attachments and possessions that opens me to God...
|