16 PAŹDZIERNIKA

ŚRODA, Wspomnienie św. Jadwigi Śląskiej

EWANGELIA - Łk 11, 42-46 (Jezus piętnuje obłudę faryzeuszów)

Jezus powiedział do faryzeuszów i uczonych w Prawie:
«Biada wam, faryzeuszom, bo dajecie dziesięcinę z mięty i ruty, i z wszelkiego rodzaju jarzyny, a pomijacie sprawiedliwość i miłość Bożą. Tymczasem to należało czynić i tamtego nie opuszczać.
Biada wam, faryzeuszom, bo lubicie pierwsze miejsce w synagogach i pozdrowienia na rynku.
Biada wam, bo jesteście jak groby niewidoczne, po których ludzie bezwiednie przechodzą».
Wtedy odezwał się do Niego jeden z uczonych w Prawie: «Nauczycielu, tymi słowami nam też ubliżasz».
On odparł: «I wam, uczonym w Prawie, biada. Bo wkładacie na ludzi ciężary nie do uniesienia, a sami jednym palcem ciężarów tych nie dotykacie».

MEDYTACJA

Jezus daje nam ostrzeżenia, które są drogowskazami na drodze wiary. Po pierwsze ostrzega nas przed zatwardziałością serca, które zamiast szukać sprawiedliwości i miłości, koncentruje się na rygorystycznym przestrzeganiu prawa; zamiast żyć i dawać życie innym, trzyma się bezpiecznych, lecz martwych tradycji...

Jezus ostrzega nas przed pychą i stawianiem się ponad innymi. Jest to szczególnie ważne napomnienie, ponieważ pycha prowadzi do duchowej śmierci
i zgorszenia innych. Jezus zaprasza nas do pokory, czyli do patrzenia na siebie i innych w autentyczności i w prawdzie...

Jezus kieruje ostrzeżenia do ówczesnych liderów, do tych, którzy przewodzili wspólnocie i posiadali autorytet. Uczy nas, że kto chce być pierwszy, powinien stać się sługą wszystkich. Nie mamy nakładać ciężarów na innych, ale raczej pomagać je nieść...

Jesteśmy zależni od innych, ale zależność od ludzkich układów nie powinna stłumić naszej wrażliwości na prawdę. Zabezpieczymy naszą wrażliwości na prawdę, gdy pielęgnować będziemy w sobie zależność od Ducha. Mając życie od Ducha powinniśmy postępować na miarę tego życia...

Jezus piętnuje pozorną pobożność faryzeuszy i uczonych w Prawie. Oni otwierają się nie tyle na Boga i Jego miłość, co na swoje myślenie i normy. Siebie
i swoje prawo stawiają w centrum wszystkiego, czyniąc tym samym swojego boga. Stają się zagrożeniem dla innych, bo wykrzywiają rzeczywistość, fałszywie ją osądzają i źle uczą innych, sprowadzając na manowce wielu...

Jezus krytykuje władzę faryzeuszy i ich dwulicowość. Uzależniają ludzi od norm i zwyczajów, a zamykają ich na miłosierdzie Boga...

Groby były pobielane, aby je oznakować i uchronić się przed zaciąganiem nieczystości rytualnej. Nauczanie faryzeuszy, którzy budują swoją sprawiedliwość na uczynkach i zewnętrznej doskonałości, jest jak nieoznakowana pułapka, która uśmierca człowieka...

W rozmowie, w trakcie obiadu u pewnego faryzeusza, Jezus nie obmył, zgodnie z ustanowionymi przez Żydów dodatkowymi przykazaniami, rąk przed jedzeniem. Wywiązała się wówczas rozmowa, nie po myśli faryzeusza, o podwójnym życiu ówczesnych duchownych, udawaniu lepszego niż się rzeczywiście jest, wymaganiu od innych, a nie od siebie...

W przekazie wiary, aby być kimś wiarygodnym, należy bliską relację z Bogiem potwierdzać sposobem życia. Żyć tym, do czego chcemy przekonać ludzi, czyli żyć Bogiem i Ewangelią...

Jezus akcentuje to, że wiara nie powinna być powodem zabiegania o władzę, pierwsze miejsca, rozpychania się w życiu kosztem innych, ale powinna być ukazywaniem Ewangelii w praktyce. Żyjmy Bogiem i Ewangelią i bądźmy wiarygodni. Zacznijmy od siebie...

Mamy do wyboru dwie drogi: życie według ciała i życie według Ducha. Czasami nasze decyzje wynikają z egoizmu, z pragnienia natychmiastowej korzyści, czy chęci dominacji nad innymi. To uczynki ciała, które prowadzą do chaosu i niszczenia relacji. Życie według Ducha, choć wymagające, przynosi długotrwały owoc, harmonię, pokój serca i relacje oparte na miłości...

W dzisiejszym świecie, pełnym zgiełku i pokus, droga sprawiedliwych jest trudna, ale prowadzi do głębokiego pokoju i stabilności. Z Bogiem wszystko jest możliwe...

Jezus wypowiada mocne porównania do ludzi o znaczącej pozycji społecznej. Sami siebie uważali za ważnych. Poczucie znaczenia nie jest jednak tym samym, co poczucie własnej wartości. Ludzie, którzy znają swoją wartość, nie potrzebują o tym mówić...

Wewnętrzne dobre intencje tych, których Jezus dzisiaj krytykuje, były niewidoczne. To znaczy, że wszystko, co Bóg dał im dobrego, nie zostało przez nich przekazane innym. Spotykając drugiego człowieka, obarczali go nadmiernymi zakazami. Jako kapłani byli więc ignorowani przez ludzi, bo stracili moc nawracania. Słowo Boga zostało zastąpione przez prawo. Sprawiedliwość została pozbawiona miłości...

...Jezu, proszę o głęboką szczerość serca w uznaniu własnych grzechów i słabości... Proszę o łaskę unikania pozornej i zewnętrznej pobożności... Dziękuję za wolność wobec przepisów i praw, jaką dajesz każdego dnia...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Memorial of St. Hedwig of Silesia

GOSPEL - Lk 11, 42-46 (Jesus condemns the hypocrisy of the Pharisees)

Jesus said to the Pharisees and the experts in the law:
"Woe to you, Pharisees! For you pay tithes of mint and rue and every kind of herb, but you neglect justice and the love of God. But these things you should have done and not neglected.
Woe to you, Pharisees! For you love the first place in the synagogues and greetings in the marketplaces.
Woe to you! For you are like invisible tombs, over which people pass without knowing it."
Then one of the experts in the law said to him, "Teacher, you also insult us with these words."
He answered him, "Woe to you, experts in the law, too. For you load people with burdens that are hard to bear, and you yourselves do not touch these burdens with one finger.'

MEDITATION

Jesus gives us warnings that are signposts on the path of faith. First, he warns us against the hardness of heart that, instead of seeking justice and love, focuses on the rigorous observance of the law; instead of living and giving life to others, it clings to safe but dead traditions...

Jesus warns us against pride and putting ourselves above others. This is a particularly important admonition, because pride leads to spiritual death
and scandalizing others. Jesus invites us to humility, that is, to look at ourselves and others in authenticity and truth...

Jesus addresses warnings to the leaders of the time, to those who led the community and had authority. He teaches us that whoever wants to be first must become the servant of all. We must not impose burdens on others, but rather help to carry them...

We are dependent on others, but dependence on human systems should not stifle our sensitivity to truth. We will secure our sensitivity to truth when we cultivate our dependence on the Spirit. Having life from the Spirit, we should act in accordance with this life...

Jesus condemns the apparent piety of the Pharisees and doctors of the Law. They open themselves not so much to God and His love, but to their own thinking and norms. They place themselves and their law at the center of everything, thus making them their god. They become a threat to others because they distort reality, judge it falsely and teach others wrongly, leading many astray...

Jesus criticizes the power of the Pharisees and their duplicity. They make people dependent on norms and customs, and close them to God's mercy...

The tombs were whitewashed to mark them and protect themselves from incurring ritual impurity. The teaching of the Pharisees, who base their righteousness on works and external perfection, is like an unmarked trap that kills a person...

In a conversation during dinner with a certain Pharisee, Jesus did not wash his hands before eating, in accordance with the additional commandments established by the Jews. A conversation then ensued, not in the Pharisee's opinion, about the double life of the clergy of that time, pretending to be better than one really is, demanding from others, and not from oneself...

In the transmission of faith, in order to be credible, one must confirm a close relationship with God through the way of life. Live what we want to convince people of, that is, live by God and the Gospel...

Jesus emphasizes that faith should not be the reason for striving for power, first places, pushing oneself in life at the expense of others, but should be
a demonstration of the Gospel in practice. Let us live by God and the Gospel and be credible. Let us start with ourselves...

We have two paths to choose from: life according to the flesh and life according to the Spirit. Sometimes our decisions are based on selfishness, the desire for immediate gain, or the desire to dominate others. These are works of the flesh that lead to chaos and the destruction of relationships. Living according to
the Spirit, although demanding, brings long-lasting fruit, harmony, peace of heart and relationships based on love...

In today's world, full of noise and temptations, the path of the righteous is difficult, but it leads to deep peace and stability. With God, everything is possible...

Jesus makes strong comparisons to people with a significant social position. They considered themselves important. However, a sense of importance is not
the same as a sense of self-worth. People who know their worth do not need to talk about it...

The internal good intentions of those whom Jesus criticizes today were invisible. This means that everything good that God gave them was not passed on to others by them. When they met another person, they burdened him with excessive prohibitions. As priests, they were therefore ignored by people because they lost the power to convert. The Word of God was replaced by the law. Justice has been deprived of love...

...Jesus, I ask for deep sincerity of heart in recognizing one's own sins and weaknesses... I ask for the grace to avoid apparent and external piety... Thank you for the freedom in the face of rules and laws that you give every day...

 

 

 

 

Flag Counter