20 STYCZNIA

PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Fabiana, papieża i męczennika
albo wspomnienie św. Sebastiana, męczennika

EWANGELIA - Mk 2, 18-22 (Zwyczajów Starego Testamentu nie można przenosić do Nowego)

Uczniowie Jana i faryzeusze mieli właśnie post. Przyszli więc do Jezusa i pytali: «Dlaczego uczniowie Jana i uczniowie faryzeuszów poszczą, a Twoi uczniowie nie poszczą?»
Jezus im odpowiedział: «Czy goście weselni mogą pościć, dopóki pan młody jest z nimi? Nie mogą pościć, jak długo mają pośród siebie pana młodego. Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy, w ów dzień, będą pościć.
Nikt nie przyszywa łaty z surowego sukna do starego ubrania. W przeciwnym razie nowa łata obrywa jeszcze część ze starego ubrania i gorsze staje się przedarcie. Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino rozerwie bukłaki. Wino się wylewa i bukłaki przepadną. Raczej młode wino należy wlewać do nowych bukłaków».

MEDYTACJA

Post jest deklaracją, że nasze życie jest czymś więcej niż biologiczną wegetacją. Poszcząc, uznajemy, że źródłem prawdziwego życia jest Bóg, który jako jedyny może zaspokoić najgłębszy głód naszego serca. Zatrzymajmy się przez chwilę przy tym, za czym tęskni nasze serce. Jakie głębokie pragnienia są za tymi tęsknotami?...

Post może stać się celem samym w sobie. Kiedy nie dowierzamy w bezinteresowną i nieskończoną dobroć Boga, post przestaje spełniać swoją rolę: zamiast jednoczyć z Bogiem i otwierać na bliźnich, koncentruje nas na walce o własną doskonałość...

Jezus mówi o sobie jako o panu młodym. Od kiedy Bóg stał się człowiekiem, rzeczywistość jest jednym wielkim weselem z okazji zaślubin Boga z ludzkością. Dystans dzielący człowieka od Boga został pokonany. Pozwólmy, by świadomość czułej bliskości Boga przeniknęła nasze serce...

"Przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy, w ów dzień, będą pościć" (Mk 2, 20)...

Do pojawienia się tęczy na niebie potrzebny jest deszcz a potem słońce. Do piękna wschodzącego słońca przynależą chmury i błękitne niebo. W życiu radość
i smutek są z sobą powiązane. Jakość naszej radości związana jest z głębokim przeżyciem cierpienia. Piękno życia wyrasta z jedności z Jezusem...

Pierwsza wspólnota uczniów Chrystusa wypracowuje swój sposób życia, szukając odpowiedzi na praktyczne wyzwania codzienności. Jak odnajdywać sens pobożności i praktyk religijnych? Jezus proponuje ‘nowość’ Ewangelii. Pierwsze wspólnoty chrześcijańskie szukają własnej drogi, aby żyć tą ‘nowością’. Chcą ją wprowadzać w życie...

Uczniowie Jana i faryzeuszów są smutni i poszczą, bo nie spotkali jeszcze Tego, którego oczekiwali. To kryterium rozeznania. Uczynki i praktyki religijne, które prowadzą do smutku to fałszywa religia. To efekt pragnień i dążeń człowieka. Myli się Boga z własną sytuacją afektywną i z własnym uczuciem. Prawdziwa religia to rozpoznanie daru Boga – Jezusa, który stał się człowiekiem...

W zdaniu poprzedzającym dzisiejszy fragment Ewangelii Jezus stwierdza, że lekarza potrzebują chorzy a On przyszedł powołać grzeszników. ‘Sprawiedliwi’ są zamknięci w swoich skorupach i nie przyjmują dobrej nowiny o przebaczeniu. Otwarcie na Boga lekarza jest możliwe tylko wtedy, gdy uznamy swoją chorobę...

Życie z Jezusem jest czymś nowym i przemieniającym, to doświadczenie wielu nowych współczesnych chrześcijan. Jezus porównuje swoje przyjście do obecności oblubieńca – czasu radości i świętowania, które nie pasują do smutku i postu. Używa też obrazów nowej szaty i nowego wina, które nie mogą być łączone ze starymi schematami, sposobami życia...

Jezus wzywa do otwartości na nowość Ewangelii, która wymaga przemiany serca i porzucenia tego, co jest nieewangeliczne. Nie żyjmy 'trochę po swojemu'
i 'trochę po Bożemu'. To daleko nas nie zaprowadzi...

Uczniowie Jana Chrzciciela i faryzeusze zarzucali uczniom Jezusa, że nie poszczą. A Jezus im odpowiedział, że nie mogą pościć, skoro Pan Młody jest z nimi.
A potem powiedział o starym i nowym suknie, o starych bukłakach i młodym winie...

Chrześcijaństwo dziś powinno być przede wszystkim wierne. Wierne Panu Młodemu, wierne Chrystusowi. A formy, w jakich będzie się wyrażało, to rzecz drugorzędna. Byle do starego ubrania nie przyszywać łaty z surowego sukna, byle młodego wina nie lać do starych bukłaków. Czyli, byle nie być w swojej wierze sztuczny, nieszczery, skoncentrowany na pozorach, surowości lub radości. Wtedy i jedno i drugie jest dobre. I użyteczne...

...Jezu, proszę o serce gotowe do ofiary i wyrzeczenia dla Ciebie... Proszę o łaskę rozeznania przestrzeni swoich oporów wobec miłosierdzia Bożego... Dziękuję za cierpliwość Boga wobec moich niewierności...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 2, 18-22, Zwyczajów Starego Testamentu nie można przenosić do Nowego

Wprowadzenie

Dzisiaj skoncentrujemy się na fragmencie Ewangelii według Marka, rozdział 2, wersety 18-22.
Ten tekst ukazuje nam fundamentalną prawdę o nowości, jaką przynosi Jezus Chrystus, oraz o tym, jak nie możemy łączyć starych zwyczajów Starego Testamentu z nowym przesłaniem, które On przynosi.
W miarę jak będziemy zgłębiać ten fragment, podejmijmy refleksje nad tym, jak te nauki odnoszą się do naszego codziennego życia.

Wyjaśnienie kontekstu Ewangelii

W Ewangelii Marka 2, 18-22, uczniowie Jana i faryzeusze pytają Jezusa, dlaczego Jego uczniowie nie poszczą, podczas gdy oni i faryzeusze to czynią.
Jezus odpowiada, że nie można łączyć nowego wina ze starymi bukłakami, ponieważ nowe wino zniszczyłoby stare bukłaki, a obie rzeczy zostałyby utracone.
Jezus używa tego obrazu, aby podkreślić, że Jego przyjście na świat przynosi nową rzeczywistość, która nie może być ograniczona przez stare tradycje
i przepisy.
Warto zauważyć, że Jezus nie odrzuca postu jako takiego, ale wskazuje, że w Jego obecności, w czasie radości i zbawienia, post nie jest odpowiednią praktyką.

Kluczowe przesłania i nauki

Kluczowym przesłaniem tego fragmentu jest nowość Królestwa Bożego.
Jezus przynosi nową jakość życia duchowego, która nie może być ograniczona przez stare przepisy i tradycje.
W kontekście Starego Testamentu, wiele praktyk religijnych miało swoje miejsce i znaczenie, ale z chwilą przyjścia Jezusa, te praktyki muszą być reinterpretowane w świetle Jego nauki.
Jezus mówi: „Nie można łączyć nowego wina ze starymi bukłakami”.
To wezwanie do otwartości na nowe działanie Boga w naszym życiu jest kluczowe dla zrozumienia, jak powinniśmy żyć jako chrześcijanie.

Związki z życiem współczesnym

W dzisiejszym świecie, wielu wiernych zmaga się z próbą łączenia starych zwyczajów religijnych z nowymi formami duchowości.
Często można zauważyć, że niektórzy próbują wprowadzać do swojej wiary elementy, które nie są zgodne z nauką Kościoła.
Jezus wzywa nas do tego, abyśmy byli otwarci na Jego nowość, co oznacza, że musimy być gotowi do odrzucenia tego, co nie przynosi owoców w naszym życiu duchowym.
Warto zastanowić się, jakie „stare bukłaki” mogą nas ograniczać w przyjmowaniu nowego wina, które Jezus pragnie nam ofiarować.

Zachęta do refleksji

Zachęcajmy do refleksji nad tym, jak możemy otworzyć się na nowość, jaką przynosi Jezus.
Jakie stare nawyki, przekonania czy praktyki mogą nas ograniczać?
W jaki sposób możemy bardziej w pełni przyjąć przesłanie Ewangelii i żyć w radości, którą przynosi obecność Jezusa w naszym życiu?
To pytania, które warto sobie zadać, aby nasze życie duchowe mogło rozwijać się i owocować.

Podsumowanie i modlitwa

Podsumowując, Jezus przynosi nową jakość życia, która nie może być ograniczona przez stare tradycje.
Jego przesłanie wzywa nas do otwartości na nowe działanie Boga w naszym życiu.
Otwórzmy nasze serca na nowość, jaką przynosi Jezus i odrzućmy ograniczenia starych zwyczajów.
Na zakończenie, módlmy się do Najświętszej Maryi Panny, aby prowadziła nas w naszej drodze ku Chrystusowi, otwierając nasze serca na Jego miłość i nowe życie.
Amen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Weekday
or commemoration of St. Fabian, pope and martyr
or commemoration of St. Sebastian, martyr

GOSPEL - Mk 2, 18-22 (Old Testament customs cannot be transferred to the New)

The disciples of John and the Pharisees were fasting. So they came to Jesus and asked, "Why do the disciples of John and the disciples of the Pharisees fast, but your disciples do not fast?"

Jesus answered them, "Can the wedding guests fast while the bridegroom is with them? They cannot fast as long as the bridegroom is with them. But the time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then, on that day, they will fast.

No one sews a patch of unblemished cloth on an old garment. Otherwise, the new patch tears off part of the old garment and the tear becomes worse. And no one puts new wine into old wineskins. Otherwise, the wine will burst the skins. The wine is poured out and the skins are lost. Rather, new wine should be poured into new skins.'

MEDITATION

Fasting is a declaration that our life is more than biological vegetation. By fasting, we acknowledge that the source of true life is God, who alone can satisfy the deepest hunger of our hearts. Let us pause for a moment to consider what our hearts long for. What deep desires are behind these longings?...

Fasting can become an end in itself. When we do not believe in the disinterested and infinite goodness of God, fasting ceases to fulfill its role: instead of uniting us with God and opening us to others, it focuses us on the struggle for our own perfection...

Jesus speaks of himself as a bridegroom. Since God became man, reality has been one great wedding on the occasion of God's marriage to humanity. The distance separating man from God has been overcome. Let us allow the awareness of God’s tender closeness to permeate our hearts...

“The time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then, on that day, they will fast” (Mark 2:20)...

Rain is needed for the rainbow to appear in the sky, and then the sun. The clouds and blue sky belong to the beauty of the rising sun. In life, joy and sadness are intertwined. The quality of our joy is connected with the profound experience of suffering. The beauty of life grows from unity with Jesus...

The first community of Christ’s disciples develops its way of life, seeking answers to the practical challenges of everyday life. How to find the meaning of piety and religious practices? Jesus proposes the ‘newness’ of the Gospel. The first Christian communities seek their own way to live this ‘newness’. They want to implement it in their lives...

The disciples of John and the Pharisees are sad and fast because they have not yet met the One they were waiting for. This is the criterion for discernment. Religious deeds and practices that lead to sadness are false religion. They are the result of human desires and strivings. God is confused with one's own affective situation and with one's own feelings. True religion is recognizing the gift of God - Jesus, who became man...

In the sentence preceding today's Gospel passage, Jesus states that the sick need a doctor and He came to call sinners. The 'righteous' are closed in their shells and do not accept the good news of forgiveness. Opening up to God the doctor is possible only when we acknowledge our illness...

Life with Jesus is something new and transforming, this is the experience of many new contemporary Christians. Jesus compares his coming to the presence of the bridegroom - a time of joy and celebration that does not fit sadness and fasting. He also uses images of new clothes and new wine, which cannot be combined with old patterns, ways of life...

Jesus calls for openness to the newness of the Gospel, which requires a change of heart and abandonment of what is not evangelical. Let's not live 'a little bit our own way' and 'a little bit God's way'. That won't get us far...

The disciples of John the Baptist and the Pharisees accused the disciples of Jesus of not fasting. And Jesus answered them that they could not fast since the Bridegroom was with them. And then he spoke about the old and new garments, about the old wineskins and the new wine...

Christianity today should be faithful above all. Faithful to the Bridegroom, faithful to Christ. And the forms in which it will be expressed are of secondary importance. As long as you don't sew a patch of raw cloth to old clothing, as long as you don't pour new wine into old wineskins. That is, as long as you don't be artificial, insincere in your faith, focused on appearances, severity or joy. Then both are good. And useful...

...Jesus, I ask for a heart ready to sacrifice and renounce for You... I ask for the grace to discern the area of ??my resistance to God's mercy... I thank God for his patience with my infidelities...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 2:18-22, Customs of the Old Testament cannot be transferred to the New

Introduction

Today we will focus on a passage from the Gospel of Mark, chapter 2, verses 18-22.
This text shows us a fundamental truth about the newness that Jesus Christ brings and how we cannot confuse old customs of the Old Testament with the new message that He brings.
As we explore this passage, let us reflect on how these teachings apply to our daily lives.

Explaining the Context of the Gospel

In the Gospel of Mark 2:18-22, John's disciples and the Pharisees ask Jesus why his disciples do not fast, while they and the Pharisees do.
Jesus answers that new wine cannot be mixed with old wineskins, because the new wine would destroy the old wineskins, and both would be lost.
Jesus uses this imagery to emphasize that His coming into the world brings a new reality that cannot be limited by old traditions and regulations.
It is worth noting that Jesus does not reject fasting per se, but He does indicate that in His presence, in a time of joy and salvation, fasting is not an appropriate practice.

Key Messages and Teachings

The key message of this passage is the newness of the Kingdom of God.
Jesus brings a new quality of spiritual life that cannot be limited by old regulations and traditions.
In the context of the Old Testament, many religious practices had their place and meaning, but with the coming of Jesus, these practices must be reinterpreted in light of His teaching.
Jesus says, “You cannot mix new wine with old wineskins.”
This call to be open to the new work of God in our lives is crucial to understanding how we should live as Christians.

Connections with contemporary life

In today's world, many believers struggle to combine old religious customs with new forms of spirituality.
It is often noticed that some try to introduce elements into their faith that are not in accordance with the teachings of the Church.
Jesus calls us to be open to his newness, which means that we must be willing to reject that which does not bear fruit in our spiritual life.
It is worth considering what "old wineskins" may limit us in receiving the new wine that Jesus wants to offer us.

Encouragement for reflection

Let us encourage reflection on how we can open ourselves to the newness that Jesus brings.
What old habits, beliefs or practices may limit us?
How can we more fully accept the message of the Gospel and live in the joy that the presence of Jesus in our lives brings?
These are questions worth asking ourselves so that our spiritual life can develop and bear fruit.

Summary and Prayer

In conclusion, Jesus brings a new quality of life that cannot be limited by old traditions.
His message calls us to be open to the new action of God in our lives.
Let us open our hearts to the newness that Jesus brings and reject the limitations of old customs.
In conclusion, let us pray to the Blessed Virgin Mary to guide us on our journey towards Christ, opening our hearts to His love and new life.
Amen.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Flag Counter