22 STYCZNIA

ŚRODA, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Wincentego, diakona i męczennika
albo wspomnienie św. Wincentego Pallottiego, prezbitera

EWANGELIA - Mk 3, 1-6 (Uzdrowienie w dzień szabatu)

W dzień szabatu Jezus wszedł do synagogi. Był tam człowiek, który miał uschniętą rękę. A śledzili Go, czy uzdrowi go w szabat, żeby Go oskarżyć.
On zaś rzekł do człowieka z uschłą ręką: «Podnieś się na środek!» A do nich powiedział: «Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie uratować czy zabić? » Lecz oni milczeli. Wtedy spojrzawszy na nich dokoła z gniewem, zasmucony z powodu zatwardziałości ich serc, rzekł do człowieka: «Wyciągnij rękę!» Wyciągnął, i ręka jego stała się znów zdrowa.
A faryzeusze wyszli i ze zwolennikami Heroda zaraz się naradzali przeciwko Niemu, w jaki sposób Go zgładzić.

MEDYTACJA

Jezus zadaje faryzeuszom pytanie: czy lepiej jest uczynić coś dobrego czy coś złego? Może wydawać się, że odpowiedź jest oczywista, ale jednak nie usłyszał odpowiedzi...

Czasem nie potrafimy odpowiedzieć na proste pytanie, ponieważ nie wiemy, jaka odpowiedź będzie dla nas korzystna. Prawdopodobnie tak było w przypadku faryzeuszy, którzy chcieli zgładzić Jezusa. Odpowiedź, że lepiej czynić dobro, byłaby usprawiedliwieniem Jego czynu. Najsmutniejsze jest jednak to, że ta sytuacja pokazała, jak bardzo są zamknięci na Boże miłosierdzie...

Bóg nigdy nie zniechęca się w czynieniu dobra. Każdego dnia bez wahania pokazuje nam, że lepiej jest czynić dobro. Radość, jaka ogarnęła człowieka
z dzisiejszego fragmentu Ewangelii, jest na to najlepszym przykładem...

"Lecz oni milczeli" (Mk 3, 4). Są różne rodzaje milczenia symbolizujące różne postawy wewnętrzne. Aby usłyszeć Boga trzeba milczeć i być w dyspozycji do odpowiedzi na Słowo. Wtedy zaczyna się prawdziwie działać. Jednak milczenie z dzisiejszego fragmentu Ewangelii spowodowało gniew i smutek Jezusa
z powodu zatwardziałości ludzkich serc...

Uzdrowienie człowieka sparaliżowanego kończy pierwszą sekcję Ewangelii i jest zapowiedzią losów Jezusa. Faryzeusze i zwolennicy Heroda chcą Go zgładzić. Wrogość wobec Jezusa narasta. Przestają się liczyć Jego dobre dzieła, uzdrowienia i cuda. U podstaw odrzucenia Jezusa jest zatwardziałość serc...

Gniew Jezusa to reakcja na ślepe przywiązanie do prawa i nieczułość wobec podstawowych wartości, to otępiałość i ślepota umysłu. Jezus wyrzuca to nie tylko faryzeuszom, ale także swoim uczniom, kiedy nie uznają znaków, jakie On wobec nich dokonuje. To, co Jezus czyni i mówi służy życiu, jest znakiem zmartwychwstania, które On przynosi...

Zatwardziałość serca budzi gniew Jezusa. Faryzeusze szukają powodu do oskarżenia Jezusa. Ten opór to ucieczka od wolności i legalizm, który zabija. Wybieramy to, co pewne, uporządkowane, ale i martwe, a nie ryzyko zawierzenia, które jest życiem...

To musiał być skandal, o którym długo rozmawiano w ówczesnych domach. Środek synagogi, w szabes, kiedy nie można było wykonywać żadnej pracy, chociażby uzdrawiać, staje człowiek ze sparaliżowaną, czyli uschłą, ręką i odzyskuje zdrowie. Jezus go uzdrawia. Ta Ewangelia kolejny raz pokazuje, że człowiek jest w centrum zainteresowania Boga, jest kochany przez Niego. Każdy z nas...

Szabat w synagodze. Człowiek z uschłą ręką, Jezus i szukający pretekstu do oskarżenia Go. Nie wolno w szabat uzdrowić, bo to praca. Ale nawet gdyby tak było, to warto uzdrowić, bo wolno w szabat ocalić człowieka. Reakcja wrogich faryzeuszów i zwolenników Heroda: wyszli, by naradzić się, jak Go zgładzić...

Zdumiewające, jak dobro może przeszkadzać. Zdumiewające do czego zdolny jest człowiek obawiający się utraty wpływów czy choćby tylko uświadomienia sobie, że nie miał racji. W tym kontekście przestaje dziwić zajadłość, z jaką spotykamy się obserwując dzisiejsze spory...

Strzeżmy własnego serca, by w imię takich czy innych racji nie zamknęło się na dobro, by w imię tych racji nie było gotowe posunąć się aż do niszczenia...

"Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie ocalić czy zabić? Lecz oni milczeli" (Mk 3, 4). Tak, to prawda, milczenie jest cnotą, ale tylko wtedy, gdy wypływa z mądrości i roztropności. Milczenie może być grzechem, gdy wypływa z zaniedbania i konformizmu. Jeżeli jest konsekwencją zatwardziałego serca...

...Jezu, proszę o serce wrażliwe i odważne w czynieniu dobra... Proszę o łaskę słuchania z otwartym sercem Twoich słów... Dziękuję za Twoją cierpliwość dla moich obaw i ucieczek...

...Boże, chroń moje serce od zamknięcia na dobro, a jeśli już jest zamknięte, a ja, ślepy, tego nie widzę, to ulecz je...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 3, 1-6, Uzdrowienie w dzień szabatu

Wprowadzenie

Dzisiaj w naszych rozważaniach skoncentrujemy się na niezwykle ważnym wydarzeniu opisanym w Ewangelii Marka 3, 1-6, które dotyczy uzdrowienia
w dzień szabatu.
To wydarzenie nie tylko ukazuje moc Jezusa, ale także stawia przed nami fundamentalne pytania dotyczące naszego podejścia do przestrzegania zasad
i czynienia dobra.
W tej homilii przyjrzymy się kontekstowi tego uzdrowienia, jego znaczeniu oraz temu, jak możemy zastosować jego przesłanie w naszym codziennym życiu.

Ekspozycja czytań

W Ewangelii Marka 3, 1-6 czytamy o Jezusie, który wchodzi do synagogi, gdzie znajduje się człowiek z uschłą ręką.
W tym momencie, faryzeusze obserwują Jezusa, czekając na to, by oskarżyć Go o złamanie szabatu, pytając: "Czy wolno uzdrawiać w dzień szabatu?"
Jezus, dostrzegając ich intencje, zadaje im pytanie: "Czy wolno czynić dobrze w dzień szabatu, czy źle?
Zbawić życie, czy zniszczyć?".
Jego odpowiedź jest jednoznaczna: "Człowiek jest panem szabatu".
To stwierdzenie podkreśla, że miłość i miłosierdzie są ważniejsze niż sztywne przestrzeganie zasad.

Ilustracja

W codziennym życiu często stajemy przed dylematem, jak postępować w sytuacjach, które wymagają od nas wyboru między przestrzeganiem zasad a czynieniem dobra.
Na przykład, wyobraźmy sobie sytuację, w której ktoś potrzebuje pilnej pomocy, ale my jesteśmy zajęci obowiązkami, które wydają się równie ważne.
Często w takich momentach łatwo jest usprawiedliwić się, mówiąc, że "nie mamy czasu" lub "to nie jest odpowiedni moment".
Jednak Jezus uczy nas, że prawdziwe znaczenie szabatu i zasad religijnych polega na tym, aby służyć innym i czynić dobro, nawet jeśli oznacza to złamanie pewnych norm.

Zastosowanie do życia codziennego

Przesłanie uzdrowienia w dzień szabatu odnosi się do współczesnych wyzwań, z jakimi się zmagamy.
W dzisiejszym świecie, gdzie często stawiamy zasady ponad miłość i miłosierdzie, Jezus przypomina nam, że nasze działania powinny być kierowane sercem.
W sytuacjach, gdy widzimy cierpienie innych, jesteśmy wezwani do działania, niezależnie od tego, jakie zasady mogą nas powstrzymywać.
To wezwanie do miłości i miłosierdzia jest szczególnie ważne w kontekście naszych relacji z rodziną, przyjaciółmi i społecznością.

Zachęta do działania

Zachęcajmy wszystkich do działania w duchu miłości i miłosierdzia, nawet w obliczu społecznych norm czy zasad.
Każdy z nas ma moc, aby wprowadzać zmiany w swoim otoczeniu, pomagając tym, którzy są w potrzebie.
Niech przykład Jezusa, który uzdrawia w dzień szabatu, będzie dla nas inspiracją do podejmowania działań, które przynoszą ulgę i nadzieję innym.

Podsumowanie i modlitwa

Podsumowując, uzdrowienie w dzień szabatu ukazuje nam, że miłość i miłosierdzie są fundamentem naszej wiary.
Jesteśmy wezwani do działania w imię dobra, niezależnie od zasad, które mogą nas ograniczać.
Prośmy dzisiaj o siłę, abyśmy potrafili czynić dobro w każdych okolicznościach, kierując się sercem i miłością do bliźnich.
Niech Maryja, nasza Matka, prowadzi nas w tej drodze.
Amen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WEDNESDAY, Weekday
or memorial of St. Vincent, deacon and martyr
or memorial of St. Vincent Pallotti, priest

GOSPEL - Mk 3, 1-6 (Healing on the Sabbath day)

On the Sabbath day Jesus entered the synagogue. There was a man there who had a withered hand. And they were watching him to see if he would heal him on the Sabbath, that they might accuse him.
And he said to the man with the withered hand, "Stand up in the midst." And he said to them, "What is lawful on the Sabbath: to do good or to do evil, to save a life or to kill?" But they were silent. Then he looked around at them with anger, and was grieved at the hardness of their hearts, and said to the man, "Stretch out your hand." And he stretched out his hand, and his hand was healed.
And the Pharisees went out and immediately took counsel with the supporters of Herod against Him, how to kill Him.

MEDITATION

Jesus asks the Pharisees a question: is it better to do something good or something bad? It may seem that the answer is obvious, but he did not hear the answer...

Sometimes we cannot answer a simple question because we do not know which answer will be beneficial for us. This was probably the case with the Pharisees who wanted to kill Jesus. The answer that it is better to do good would justify His act. The saddest thing, however, is that this situation showed how closed they are to God's mercy...

God never gets discouraged in doing good. Every day, without hesitation, he shows us that it is better to do good. The joy that seized the man from today's Gospel passage is the best example of this...

"But they were silent" (Mark 3:4). There are different types of silence, symbolizing different internal attitudes. To hear God, one must be silent and ready to respond to the Word. Then one truly begins to act. However, the silence in today's Gospel passage caused Jesus' anger and sadness because of the hardness of human hearts...

The healing of the paralyzed man ends the first section of the Gospel and is a foreshadowing of Jesus' fate. The Pharisees and Herod's supporters want to kill him. Hostility towards Jesus grows. His good works, healings and miracles cease to count. The basis of the rejection of Jesus is the hardness of hearts...

Jesus' anger is a reaction to blind attachment to the law and insensitivity to basic values, it is dullness and blindness of the mind. Jesus reproaches this not only to the Pharisees, but also to his disciples, when they do not recognize the signs that he performs for them. What Jesus does and says serves life, is a sign of the resurrection that he brings...

Hardness of heart arouses Jesus' anger. The Pharisees are looking for a reason to accuse Jesus. This resistance is an escape from freedom and legalism that kills. We choose what is certain, orderly, but also dead, and not the risk of trust, which is life...

It must have been a scandal that was discussed for a long time in the homes of those times. In the middle of the synagogue, on the Sabbath, when no work could be done, even healing, a man with a paralyzed, or withered, hand stands and regains his health. Jesus heals him. This Gospel shows once again that man is the center of God's interest, he is loved by Him. Each of us...

The Sabbath in the synagogue. A man with a withered hand, Jesus and someone looking for a pretext to accuse Him. It is not allowed to heal on the Sabbath, because it is work. But even if it were so, it is worth healing, because it is allowed to save a person on the Sabbath. The reaction of the hostile Pharisees and Herod's supporters: they went out to consult on how to kill Him...

It is amazing how good can hinder. It is amazing what a man is capable of when he fears losing influence or even just realizing that he was wrong. In this context, the ferocity we encounter when observing today's disputes ceases to surprise us...

Let us guard our own hearts so that in the name of one reason or another it does not close itself off to good, so that in the name of these reasons it is not ready to go so far as to destroy...

"What is lawful on the Sabbath: to do good or to do evil? to save life or to kill? But they kept silent" (Mark 3:4). Yes, it is true, silence is a virtue, but only when it springs from wisdom and prudence. Silence can be a sin when it springs from neglect and conformism. If it is a consequence of a hardened heart...

...Jesus, I ask for a heart that is sensitive and courageous in doing good... I ask for the grace to listen to Your words with an open heart... Thank You for Your patience with my fears and escapes...

...God, protect my heart from being closed to goodness, and if it is already closed and I, blind, do not see it, then heal it...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 3:1-6, Healing on the Sabbath Day

Introduction

Today, in our reflections, we will focus on an extremely important event described in the Gospel of Mark 3:1-6, which concerns healing on the Sabbath day.
This event not only shows the power of Jesus, but also raises fundamental questions about our approach to following the rules and doing good.
In this homily, we will look at the context of this healing, its meaning, and how we can apply its message to our daily lives.

Exposition of the readings

In the Gospel of Mark 3:1-6, we read about Jesus entering a synagogue where there is a man with a withered hand.
At this point, the Pharisees are watching Jesus, waiting to accuse Him of breaking the Sabbath, asking, "Is it lawful to heal on the Sabbath day?"
Jesus, noticing their intentions, asks them the question: "Is it lawful to do good on the Sabbath or evil?
To save life or to destroy?"
His answer is clear: "Man is the master of the Sabbath."
This statement emphasizes that love and mercy are more important than rigid adherence to rules.

Illustration

In everyday life, we often face the dilemma of how to act in situations that require us to choose between following the rules and doing good.
For example, imagine a situation in which someone needs urgent help, but we are busy with duties that seem just as important.
Often in such moments it is easy to justify ourselves by saying that "we don't have time" or "it's not the right time."
However, Jesus teaches us that the true meaning of the Sabbath and religious principles is to serve others and do good, even if it means breaking certain norms.

Application to Everyday Life

The message of healing on the Sabbath day applies to the challenges we face today.
In today’s world, where we often put principles ahead of love and mercy, Jesus reminds us that our actions should be guided by the heart.
When we see others suffering, we are called to act, regardless of the principles that may hold us back.
This call to love and mercy is especially important in the context of our relationships with family, friends, and community.

Encouragement to Action

Let us encourage everyone to act in a spirit of love and mercy, even in the face of societal norms or rules.
Each of us has the power to make a difference in our own lives by helping those in need.
May the example of Jesus healing on the Sabbath day inspire us to take action that brings relief and hope to others.

Summary and Prayer

In summary, the healing on the Sabbath day shows us that love and mercy are the foundation of our faith.
We are called to act in the name of good, regardless of the rules that may limit us.
Let us ask today for the strength to do good in every circumstance, guided by the heart and love for others.
May Mary, our Mother, guide us on this path.
Amen.

 

 

 

 

Flag Counter